تجربیات حضور ایران در نمایشگاههای خارجی مکتوب میشود / تجربه ۲۳ نمایشگاه خارجی
قائم مقام شرکت سرو بنیان ادبی بیان کرد: همچنین با توجه به تاثیر فعالان تاثیرگذار پربازدید فضای مجازی (اینفلوئنسرها) در جذب مخاطبان به رویدادهای فرهنگی و هنری، از دو فعال فضای مجازی ژاپن و فرانسه که به ایران علاقهمند هستند، دعوت کردیم در پاویون ایران حضور داشته باشند، از ایران هم دو فعال مجازی ما را در هر دو نمایشگاه همراهی میکنند.
به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، روحالله حسینزاده روز دوشنبه -هفتم شهریور ۱۴۰۱- در نشست خبری درباره نمایشگاه های گردشگری جاتا در توکیو ژاپن (JATA Tourism Expo Japan ۲۰۲۲) و تاپ ریزا در پاریس فرانسه (IFTM Top Resa Paris) اظهار داشت: مسئولیت برنامه های اجرایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله نمایشگاه های داخلی و خارجی به عهده این شرکت است. برای این دو نمایشگاه خارجی که پیش رو است تمهیدات لازم پیشبینی شده و رویکرد اصلی ما بر اساس شعار سال است که رهبر معظم انقلاب نامگذاری کرده و تلاش می کنیم در این رویدادها ظرفیت ها، جاذبهها و زیرساختهای کشورمان را در حوزه گردشگری در چارچوب شعار ایران با شکوه به خوبی به جهان معرفی کنیم.
هنرمندان صنایعدستی در کنار فعالان بخش خصوصی در این نمایشگاههای بین المللی گردشگری حضور دارند
«در تاپ ریزا فرانسه مکان مناسبی نداشتیم، اما با رایزنی در مسیر موضوعی و اصلی نمایشگاه در کنار غرفه اینفلوئنسرها قرار گرفتیم. در این نمایشگاه دهکده موضوعی استارتاپها و اینفلوئنسرها از بخشهای موضوعی و اصلی است»
حدود ۱۵۰ کشور در نمایشگاه های جاتا ژاپن و تاپریزا پاریس حضور خواهند داشت
محمد گفت: تاکنون ۲۳ نمایشگاه بینالمللی گردشگری را برگزار کردیم. در نمایشگاه جاتا و تاپ ریزا ۳ حوزه نوآوری و خلاقیت، کسب و کارهای کوچک و صنعت گردشگری را مد نظر داریم. ۵۴ متر در جاتا ژاپن و حدود ۷۰ متر در تاپ ریزا فرانسه خواهیم داشت. حدود ۱۷ تا ۲۰ فعال بخش خصوصی گردشگری در نمایشگاه فرانسه و ۱۲ فعال بخش خصوصی گردشگری در نمایشگاه جاتا ژاپن حضور خواهند داشت. از آنجا که نگاه دنیا به افراد تاثیرگذار در شبکههای اجتماعی بسیار زیاد است و از این افراد دعوت کردیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند در این میان از یک نقاش، و همچنین استادکارهای صنایع دستی هم دعوت کردیم.
نمایشگاههای بینالمللی در تقویت دیپلماسی فرهنگی و توسعه روابط گردشگری بسیار موثر است
وی با اشاره به هم اندیشی با فعالان بخش خصوصی و انجمن های فعال حوزه گردشگری گفت: نظر بخش خصوصی درباره محتوا و نحوه حضورشان در نمایشگاه بینالمللی جاتا و تاپ ریزا دریافت شده است، البته زیرساختی هم مهیا شده تا بخش خصوص که توانایی حضور در رویدادهای بینالمللی را ندارد در این رویدادها معرفی شوند.
اکسپو ۲۰۲۰ دبی بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته همش برای ما ضرر بود
محمد با بیان اینکه مساحت غرفه ایران در نمایشگاه جاتای ژاپن ۷۰ متر مربع در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: «خلق رویدادی جدید» شعار نمایشگاه جاتا در ژاپن است. بر اساس برنامهریزیهای انجام شده و تحقیق میدانی از ژاپن در نمایشگاه جاتا در کنار استفاده از ظرفیتهای دیجیتالی به موضوع سنت نیز توجه خاص خواهد شد زیرا ژاپنیها به این حوزه نگاه ویژهای دارند. در این رویداد در کنار معرفی جاذبههای گردشگری و آثار فرهنگی تاریخی کشورمان چند نفر از هنرمندان صنایعدستی در این نمایشگاهها حضور مییابند تا شاهد معرفی هنرهای سنتی و صنایعدستی ایران نیز باشیم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به سیاست ایرانهراسی که مانع از توسعه گردشگری ایران می شود، یادآور شد: برخی از کشورها حتی کشوری مانند پاکستان که همسایه ما است، شناخت زیادی از ایران ندارند از این رو حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی با هدف تقویت دیپلماسی فرهنگی بر توسعه روابط گردشگری بسیار موثر است.
پاویون ایران در «تاپریزا» حدود ۵۰ تا ۷۰ مترمربع است/ در اکسپو ۲۰۲۰ ضرر کردیم
نمایشگاه بینالمللی گردشگری جاتا ژاپن ۲۲ تا ۲۵ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۳ مهرماه ۱۴۰۱ ) در توکیو ژاپن و نمایشگاه تاپ ریزا پاریس (IFTM Top Resa Paris) از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) در پاریس برگزار میشود
سماواتی گفت: در این نمایشگاه مسابقه یک مسابقه عکس از ایران طراحی کردیم که به برنده نهایی یک بسته سفر سه روزه به ایران هدیه میدهیم. کارهای نرمافزاری طرحهای نمایشگاه گردشگری پاریس نهایی شده است و پوستر این رویداد به زودی رونمایی میشود.
وی همچنین درخصوص هزینه و بودجه اولیه صرف شده برای نمایشگاه گردشگری فرانسه گفت: برآورد اولیه این است که در تاپ ریزا فرانسه بیش از ۱۷۰ هزار یورو هزینه میشود، البته هنوز کاملا مشخص نیست. اکسپو ۲۰۲۰ دبی بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه شد که البته همش برای ما که مجری نمایشگاه های خارجی هستیم ضرر بود.