ژاپن خود را در برابر روسیه و چین مسلح می‌کند

پس از گفت و گو در شهر پرث در استرالیا، کیشیدا و آلبانیز بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن دو دولت توافق کردند روابط امنیتی سه جانبه با آمریکا را تعمیق و علیه کشورهایی که قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض می کنند، اقدام کنند.

به باور شماری از مقامات امنیتی در ژاپن، این کشور در حال حاضر با ظرفیت فعلی موشک های خود قابلیت رهگیری سلاح های مافوق صوت با سرعتی  تقریبا ۵ برابر سرعت صوت را ندارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پایگاه خبری آنی هند هم در گزارش نوشت ژاپن به تازگی یک توافقنامه امنیتی با استرالیا به امضا رسانده است که بر اساس دو طرف می کوشند برای ارتقاء توان نظامی دو جانبه بکوشند.

همچنین دولت ژاپن ششم آبان ماه سال جاری  اعلام کرده که با هدف مقابله با آنچه که تهدیدهای منطقه‌ای فزاینده از جمله از سوی کره شمالی خوانده، به دنبال خرید موشک‌های کروز “تاماهاوک” (موشک های مادون صوت) پیشرفته آمریکایی است.

بر اساس این گزارش، ژاپن تصمیم دارد ظرف مدت پنج سال آینده با هدف جلوگیری از نفوذ چین در شرق آسیا جلوگیری به عمل آورد.

این روزنامه به نقل از منابع دولتی ناشناس اعلام کرد که شبه جزیره کره در برد پرتاب این موشک ها قرار دارد.

این گزارش می افزاید: موشک های مافوق صوت می توانند حداقل ۵ برابر سریعتر از سرعت صوت و در یک مسیر پیچیده پرواز کنند. همچنین رهگیری این سری از موشک ها بسیار دشوار است.

دولت ژاپن قصد دارد تولید انبوه موشک های هدایت شونده نوع ۰۳ را تا سال مالی ۲۰۲۹ بازسازی کند.  

ناظران معتقد هستند که ژاپن در حال تغییر کاملا محسوس در نگرش به دفاع از خود پس از دوران جنگ جهانی دوم است. بر اساس ماده نهم قانون اساسی این کشور که توسط نیروهای اشغالگر آمریکا پس از جنگ جهانی دوم نوشته شده، هرگونه جنگ رد گردیده و این کشور را از توسل به زور برای حل و فصل اختلافات بین المللی منع می کند. از همین رو ارتش ژاپن تنها به نقشی کاملا دفاعی بسنده می کند.  

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری کیودو، ژاپن تصمیم دارد موشک های زمین به هوا خود را با هدف رهگیری سلاح های مافوق صوت بازسازی کند.

وزارت دفاع ژاپن  ۱۲ آبان ماه اعلام کرد این کشور تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰ با هدف افزایش بازدارندگی دفاعی برای این کشور موشک های مافوق صوت تولید کند.
به باور کارشناسان، به دنبال آغاز جنگ اوکراین، ژاپن تصمیم گرفته است توانایی های دفاعی خود را ارتقاء دهد.

اما هزینه‌های دفاعی ژاپن در دهه گذشته تقریبا هر سال شاهد افزایش بوده و فشار برای تامین بودجه نظامی به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین و فشار فزاینده چین بر تایوان افزایش یافته است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84935836/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%AD-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

به نوشته خبرگزاری کیودو ژاپن، این توافق در حالی صورت گرفت که نگرانی ها درباره امکان افزایش تحریکات نظامی چین علیه تایوان، پس از اینکه رئیس جمهور شی جین پینگ برای سومین دوره رهبری، حزب کمونیست چین را به دست آورد، شدت گرفته است.

همچنین دولت ژاپن به عنوان بخشی از تلاش ها برای تقویت توانایی “دفاع هوایی و موشکی جامع” خود به بازسازی رهگیرهای موشکی در استراتژی امنیت ملی می پردازد . تصمیم دارد تا پایان سال جاری میلادی تغییراتی در این خصوص انجام دهد.

ژاپن خود را در برابر روسیه و چین مسلح می‌کند

بر اساس این گزارش، ژاپن در حال برنامه ریزی برای بازسازی موشک های هدایت شونده زمین به هوا است تا بتوانند سلاح های مافوق صوت را که تصور می شود توسط کشورهایی مانند چین و روسیه در دست توسعه است، رهگیری کند..

روزنامه “یومیوری شیمبون” چاپ توکیو نیز گزارش داده است که توکیو در آخرین مراحل مذاکرات با دولت آمریکا بر سر خرید موشک های میان بردی است که از دریا شلیک می شود.

همچنین دولت ژاپن می کوشد روند به روز رسانی سیستم نرم افزاری این موشک ها را تا آوریل (فروردین-اردیبهشت) ۲۰۲۶ میلادی به پایان رساند.

به استناد گزارشهای خبری، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و آنتونی آلبانیز همتای استرالیایی وی  ۳۰ مهر ماه سال جاری  در دیداری دو جانبه متعهد شدند که همکاری دفاعی عملی بین دو کشور خود را در بحبوحه قدرت‌نمایی رو به رشد چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت کنند.

بازسازی موشک های زمین به هوا در ژاپن