چین: مخالف سفر وزیر تجارت انگلیس به تایوان هستیم

گرگ هندز وزیر تجارت انگلیس قرار است هفته آینده به جزیره تایوان سفر کند؛ اقدامی که مداخله در امور داخلی چین تلقی می شود و می تواند خشم پکن را بدنبال داشته باشد.

در این بیانیه آمده است تایوان مانند انگلیس خواستار توسعه تجارت آزاد و منصفانه است که توسط یک سیستم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین پشتیبانی می شود.

نگرانی های اروپا برسر تایوان در ماه های اخیر و همزمان با آغاز رزمایش پکن در اطراف جزیره تایوان در تابستان امسال و در جریان دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از منطقه خودمختار این کشور افزایش یافته است. پکن پیشتر درباره دیدار پلوسی هشدار داده بود.

به گزارش پولیتیکو، هیاتی هشت نفره متشکل از قانونگذاران اتحادیه اروپا از جمله دو نماینده تحریم شده از سوی پکن، در بحبوحه تردیدهای جدید ژئوپلتیکی بعد از کنگره حزب حاکم چین، به تایوان سفر می کنند.

قرار است هندز در جریان این سفر با اینگ وگ رئیس جمهور جزیره تایوان دیدار و در بیست و پنجمین نشست تجاری انگلیس و تایوان شرکت کند.

راینهارد بوتیکوفر رئیس هیات پارلمان اروپا در روابط با چین و «شورد شوردما (Sjoerd Sjoerdsma)  » که هر دوی آنها اوایل سال گذشته در فهرست تحریم پکن قرار گرفتند، در این هیات حضور دارند.

از دیگر سو، سفر هیاتی از قانونگذاران اتحادیه اروپا به تایوان به بهانه هشدار آمریکا درباره طرح های پکن علیه این کشور، بروکسل را در مسیر اقدامات تحریک آمیز جدیدی علیه چین قرار داده است.

دفتر  وزیر تجارت انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد این دیدار نشانه تعهد انگلیس برای توسعه همکاری با تایوان است.

قرار است این مقام ارشد بریتانیایی با جان دنگ مذاکره کننده ارشد تجاری و وانگ می هوا وزیر بازرگانی تایوان دیدار کند.

پولیتیکو نوشت: همکاری راهبردی چین با روسیه با ادامه جنگ اوکراین، بدبینی اروپایی ها را عمیق تر کرده است.

بر اساس این گزارش، تایوان انگلیس را به عنوان یک شریک همفکر خود می بیند.

به نوشته این رسانه، نمایندگانی از آلمان، جمهوری چک، بریتانیا، بلژیک و کوزوو نیز در این سفر حضور خواهند داشت. تایوان علاقه مند به پیگیری دیپلماسی پارلمانی است اما اکثر مقام های غربی به دلیل تعهدات خود با پکن درخصوص «چین واحد» از سفر در سطح دولت خودداری می کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84935475/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85

در این خبر به تاریخ دقیق این سفر اشاره ای نشده است.

بوتیکوفر که ریاست این هیات را برعهده دارد، از ائتلاف پارلمانی روابط با چین به پولیتیکو گفت: این یک دیدار با جاه طلبی های بسیار عملی است. ما با تصویری واضح تر از آنچه که باید در پارلمان های مربوطه خود انجام شود، از تایوان باز خواهیم گشت و تا زمانی که به اهداف دست یابیم، آرام نخواهیم گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، ژائو لیجان در نشست خبری معمول خود درباره سفر برنامه‌ریزی شده وزیر تجارت انگلیس به تایوان برای گفت‌وگوهای تجاری، این مطلب را عنوان کرد.

دیدار با «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان از اهداف این هیات عنوان شده است.

وی افزود: مقامات تایوان نیز باید هرگونه توطئه و تبانی با نیروهای خارجی را متوقف کنند.

چین تهدید کرده است اگر لازم باشد تایوان را بار دیگر به خاک خود الحاق خواهد کرد و شی جین پینگ این موضع را بار دیگر در کنگره حزب کمونیست که به تازگی پایان یافته، تکرار کرد.

تجارت، سرمایه گذاری و فناوری محور اصلی سفر این هیات است.