چرا فیلیپین برای آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است؟

این توافق به آمریکا اجازه دسترسی به پایگاه های نظامی فیلیپین برای رزمایش مشترک، تعیین قبلی موقعیت تجهیزات و احداث تاسیساتی مانند انبار سوخت و محل اسکان نظامیان را می دهد، هر چند که حضور دائمی نیست.

در شرح نوع تقویت همکاری امنیتی واشنگتن و مانیل می توان گفت که دو طرف، توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته را پیش برده اند.

فیلیپین مستعمره سابق آمریکا است و در سال ۱۹۵۱ پنج سال پس از استقلال، به متحد ایالات متحده تبدیل شد.

خوزه مانوئل رومالدز سفیر مانیل در واشنگتن به رویترز گفت که انتظار می رود روز دوشنبه در جریان دیدار هریس با فردیناند ماکوس رئیس جمهوری فیلیپین، تنش ها بر سر تایوان بالا گیرد.

فیلیپین امروزه به دلیل جغرافیایی، برای برنامه های آمریکا در بازداشتن و پاسخ به حملات چین در تایوان، نقشی محوری دارد.

به گفته کارشناسان از جمله راندال شریور که در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا به عنوان مقام ارشد پنتاگون برای حوزه شرق آسیا کار می کرد، لوزون یک نفع بزرگ برای ارتش آمریکاست به ویژه به عنوان منطقه ای بالقوه برای راکت ها، موشک ها و سیستم های توپخانه ای که می تواند برای مقابله با حمله به تایوان مورد استفاده قرار گیرد.

اینکه فیلیپین تا چه میزان اجازه دهد از خاکش برای دفاع از تایوان استفاده شود، مشخص نیست.

در جریان جنگ سرد، بخشی از بزرگترین پایگاه های فرامرزی آمریکا و تاسیسات حیاتی برای جنگ های ایالات متحده در کره و ویتنام در فیلیپین دایر بود.

اما فیلیپین در شطرنج آمریکا برای درگیری احتمالی بر سر مساله تایوان، در چه جایگاهی قرار می گیرد؟

رومادلز سفیر فیلیپین در واشنگتن و از اقوام رئیس جمهوری فیلیپین چندی پیش گفت که مانیل به نیروهای آمریکایی اجازه می دهد از پایگاه هایش در صورت درگیری در تایوان استفاده کند مشروط بر اینکه این مساله برای فیلیپین و امنیت این کشور حائز اهمیت باشد.

ملی گرایی فیلیپین، واشنگتن را وادار کرد تا در سال های ۱۹۹۰ این پایگاه ها را تخلیه کند، اما در سال های اخیر این متحدان در زمینه مقابله با تروریسم و در پاسخ به افزایش فشار نظامی چین در دریای جنوب چین جایی که فیلیپین در آن ادعای مالکیت دارد، همکاری داشته اند.

حال پرسش این است که تاثیر درگیری تایوان بر فیلیپین چگونه است؟

هریس همچنین قرار است در جزایر پالاوان فیلیپین در دریای جنوب چین توقف نمادینی داشته باشد تا حمایت آمریکا از متحدش را به نمایش گذارد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به همین بهانه به بررسی برخی از موضوعات مهم پیرامون این سفر پرداخته است که با هم می خوانیم.

برخی معتقدند که بی طرف ماندن فیلیپین در درگیری تایوان با توجه به نزدیکی اش به این جزیره و تعهداتش به آمریکا، بسیار دشوار است.

فیلیپین به احتمال زیاد نزدیکترین مقصد برای پناهجویان تایوانی خواهد بود و حدود ۱۵۰ هزار فیلیپینی مستقر در جزیره تایوان با حمله چین در معرض خطر قرار خواهند گرفت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84948495/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%BE%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

از پنج متحد آمریکا در منطقه هند – اقیانوسیه که عبارتند از استرالیا، کره جنوبی، ژاپن، فیلیپین و تایلند، فیلیپین نزدیکترین به تایوان است و شمالی ترین منطقه آن یعنی لوزون در ۲۰۰ کیلومتری تایوان قرار دارد.