پکن مدیران دو شرکت تسلیحاتی آمریکا را تحریم کرد

بر اساس «طرح قانون امنیتی تایوان»پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و تنش‌هایی که این سفر به دنبال داشت،  ارائه شده،  کمک‌های امنیتی واشینگتن در یک دوره چهار ساله به تایوان ارایه و این کشور به عنوان «متحد اصلی غیر ناتو» به شمار خواهد رفت،  دولت آمریکا ملزم به تعامل با تایوان به عنوان نماینده قانونی ساکنان این جزیره می شود و محدودیت تعامل بین مقامات آمریکایی و همتایان تایوانی آنان ممنوع خواهد بود.

بر این اساس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا عصر دیروز به وقت محلی با طرحی موسوم به قانون امنیتی تایوان موافقت کرد و در صورت تصویب نهایی این طرح، آمریکا ۴.۵ میلیارد دلار کمک امنیتی و ۲ میلیارد دلار مرجع تضمین وام برای خرید تجهیزات نظامی را به این کشور ارائه خواهد کرد.

پنتاگون در پی رزمایش های چین در اطراف تایوان در پی دیدار ماه گذشته نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایپه که بلندپایه ترین مقام رسمی این کشور بود که در چند سال گذشته به این جزیره سفر می کرد، یک بسته تسلیحاتی برای فروش به تایوان اعلان کرد.  

چین بارها به آمریکا درباره تسلیح تایوان هشدار داده است. مقامات پکن هشدار داده اند که اگر واشنگتن به حمایت نظامی خود از تایوان ادامه دهد، «اقدامات قاطع و محکمی» را اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش ۲۴ شهریور ماه ایرنا از خبرگزاری رویترز، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه پس از تصویب «طرح قانون امنیتی تایوان» در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، از اعتراض رسمی پکن به واشنگتن خبر داده و گفت که کشورش شکایت خود را طرح به طور رسمی به ایالات متحده ابلاغ کرده است.

این معامله شامل فروش ۶۰ فروند موشک ضد ناو و ۱۰۰ فروند موشک هوا به هواست که پیمانکاران اصلی ساخت آنها، بوئینگ دیفنس وابسته به شرکت هواپیماسازی بوئینگ و رایتئون هستند.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین بدون اشاره به دامنه این تحریم ها یا چگونگی اجرای آنها، گفته است که تحریم کولبرت و هایس به منظور محافظت از حق حاکمیت و منافع امنیتی چین اعمال می شود.

پیش از این نیز وزارت امور خارجه آمریکا فروش ۱.۱ میلیارد دلاری تجهیزات نظامی به تایوان را تایید کرده بود که مخالفت شدید چین را به دنبال داشت. این بسته شامل ۶۶۵ میلیون دلار سامانه هشدار زودهنگام است که به تایوان برای رصد زودهنگام موشک‌ها کمک خواهد کرد. بسته مورد نظر همچنین شامل ۳۵۵ میلیون دلار موشک‌های هارپون پیشرفته است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84889139/%D9%BE%DA%A9%D9%86-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%88-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AFپکن در گذشته نیز شرکت های رایتئون و بوئینگ دیفنس و برخی افراد شریک در فروش های تسلیحاتی به تایوان راتحریم کرده بود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ این تحریم ها بر تد کولبرت مدیرعامل شرکت دفاعی، فضایی و امنیتی بوئینگ دیفنس و گرگوری هایس رئیس شرکت رایتون تکنولوژیز در واکنش به موافقت وزارت امور خارجه ایالات متحده با فروش تجهیزات نظامی به تایوان اعمال می شود.