میرضیایف: سازمان همکاری شانگهای یک نهاد قدرتمند است

هشت کشور هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند.

میرضیایف افزود: «در مواقع بحرانی است که کشورها – بزرگ، متوسط ‌و کوچک – باید بر منافع محدود خود غلبه و بر چنین تعاملی تمرکز کنند، متحد شوند و تلاش‌ها و فرصت‌های مشترک را برای مقابله با تهدیدها و چالش‌های صلح، امنیت و توسعه پایدار که هر یک از ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد افزایش دهند.»

به گفته وی، جمهوری ازبکستان با بر عهده گرفتن ماموریت مسئولیت سازمان همکاری شانگهای، با گشودن افق های جدید برای همکاری و راه اندازی ذخایر بلااستفاده ای که هر یک از اعضا در اختیار دارند، بر استراتژی توسعه سریع سازمان تکیه کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا میرضیایف، در آستانه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که کشورش ریاست دوره فعلی را به عهده دارد در این مقاله تصریح کرد:  «سیستم مدرن همکاری بین‌المللی، مبتنی بر اصول و هنجارهای جهانی، شروع به شکست قابل توجهی کرده است. یکی از دلایل اصلی این امر، بحران عمیق اعتماد در سطح جهانی است که به نوبه خود باعث ایجاد تقابل ژئوپلیتیکی و خطر احیای کلیشه های تفکر بلوکی می شود.»

رئیس جمهور اسلامی ایران نیز چهارشنبه این هفته – ۲۳ شهریور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، به منظور دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، به شهر تاریخی سمرقند سفر می‌کند.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای (PRC) توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

میرضیایف در این مقاله تاکید می کند که مسائلی مانند شوک های اقلیمی جهانی، کمبود فزاینده منابع طبیعی و آبی، کاهش تنوع زیستی، شیوع بیماری های عفونی خطرناک آسیب پذیری جوامع ما را بی سابقه نشان داده است.

چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و شش کشور شامل جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84886370/%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B6%DB%8C%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

سمرقند پنجشنبه و جمعه این هفته میزبان نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای خواهد بود. این رویداد اولین نشست رو در روی رهبران سازمان همکاری شانگهای از سال ۲۰۱۹میلادی و پایان ریاست ازبکستان در این سازمان خواهد بود.

رئیس جمهوری ازبکستان گفت: این روند بیگانگی متقابل بازگشت اقتصاد جهانی به مسیر قبلی توسعه و احیای زنجیره های تامین جهانی را پیچیده، درگیری‌های مسلحانه جاری در بخش‌های مختلف جهان، جریان‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را بی‌ثبات و مشکلات تضمین امنیت غذایی و انرژی را تشدید می‌کند.»

وی می افزاید: «چنین معضلاتی منجر به نابودی اشتراکات وجودی، تهدید معیشت مردم و کاهش منابع درآمد می شوند. در این شرایط واضح است که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی به اجتناب از این خطرات و چالش های جهانی امیدوار باشد.

رئیس جمهوری ازبکستان گفت: تنها یک راه برون رفت از مارپیچ خطرناک مشکلات در دنیای به هم پیوسته ای که ما امروز در آن زندگی می کنیم وجود دارد و آن هم  گفت و گوی سازنده و همکاری چند جانبه مبتنی بر در نظر گرفتن و احترام به منافع همه است.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد. “شعار ما این است که سازمان همکاری شانگهای قوی است اگر هر یک از ما قوی باشیم. “

در نشست سپتامبر سال ۱۴۰۰ سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه تصمیم گرفتند روند پذیرش ایران به عضویت کامل سازمان را آغاز کنند.

پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه روابط خارجی ایران محسوب می‌شود. ایران سال‌ها عضو ناظر این سازمان منطقه‌ای بود و با پذیرش عضویت دائم ایران از سوی اعضای آن سیاست خارجی از ظرفیت‌ها و امکانات جدیدی بهره مند می‌شود.