قالب بندی ستون بتنی

قالببندی به سازههایی مانند تیرها و تثبیتکنندهها نیاز دارد تا از جابجایی در طول مراحل ساختوساز جلوگیری شود و به این سازهها کاذب گفته میشود. این چسب معمولاً به شکل مایع بوده و با رنگ شیری به بازار ارائه میشود که در برابر نور خورشید، آتش، رطوبت، گرما و سرما مقاومت بالایی دارد. مطابق آیین نامه 2800 ایران در خصوص طراحی ساختمان در برابر زلزله، برای سیستم دیوارهای باربر با شکلپذیری متوسط ضریب رفتار ساختمان برابر 5 بوده و حداکثر ارتفاع مجاز 50 متر است. باید توجه داشت که این سیستم برای کارهای بتنی با حجم زیاد و پروژههای انبوهسازی طراحی شده و نیازمند تجهیزات زیاد از قبیل جرثقیلهای سنگین با بازوی مؤثر بلند و ظرفیت بالاست. روغن قالب بتن فابیر جهت جلو گیری از چسبندگی بتن به قالب بتن می باشد, این روغن قالب شیمیایی بوده و روغنی مناسب برای تمامی قالب های بتنی می باشد. با توجه به این نکته که تمامی دیوارهای خارجی و داخلی به طور همزمان اجرا شود و به نحو مناسبی با کف و سقف درگیر میشوند، ترکیب دیوارها و دالهای بتنی کف یک مجموعه واحد با يکپارچگی و انسجام بسیار زیاد را تشکیل میدهند و در مقابل نیروهای جانبی باد و زلزله به خوبی رفتار میکنند.

سطح قالب فلزی بتن از ورق فولادی 3mm و تسمه های پانچ شده پیرامون پانل به ضخامت ۵mm و تسمه های استحکام دهنده قالب بتن ساختمان از ورق mm یا ۴mm می باشند. شناخته ترین برند و کارخانه های تولید کننده قالب بتن فلزی عبارتند از : قالب بتن صنعت یدک , قالب بتن بوذرجمهر , قالب ارس , قالب مرسل که مشخصات , جزییات , اندازه ورق ها و تسمه های شرکت های تولید کننده قالب فلزی بتن باهم متفاوت است به عنوان مثال قالب صنعت یدکی بصورت تسمه ای و جوشی با لبه 5 سانتیمتر ساخته می شود , قالب بوذرجمهری با تسمه 6 سانتی و شرکت ارس پولاد قالب لبه خم تولید می کند.

در هر۲۴ ساعت قالب ها جابجا می شوند و تونل جدید شکل می گیرد. اما مودمهای جدید هر دو پورت را پشتیبانی خواهند کرد. در صورت اجرای بتنریزی دال و دیوار در دو مرحله و سخت شدن بتن دیوار قبل از بتنریزی دال، باید عملیات لازم برای اصلاح درزهای اجرایی مطابق آیین نامه بتن صورت گیرد. لازم به ذکر است بتنریزی قابهای بتنی پیوسته سیستم قالب تونلی باید به گونهای انجام شود که در محل اتصال دیوار به سقف، درزهای سرد ایجاد نشود. قالب بتنی این قابلیت را دارد که بارها مورد استفاده واقع شود، بنابراین جهت صرفه جویی در هزینه ها می توانیم قالب بتنی دست دوم را از مراکز فروش معتبر تهیه کنیم. این بلوک های بتنی که کناره اتوبان ها یا خیابان ها و یا کوچه ها به عنوان جوی آب وجود دارد توسط قالب جدول فلزی ساخته می شود که با استفاده از این نوع قالب میتوان بتن را در اشکال و ابعاد دلخواه درآورد و بعنوان بلوک های بتنی یا جدول بتن مورد استفاده قرار داد که عمدتا این بلوک ها در پروژه های شهرداری نیز طراحی و تولید می گردد. از آنجا که میزان مصرف میلگرد در این روش نسبت به سازههای بتنی بلندمرتبه کمتر است، با توجه به سرعت کار بالاتر جرثقیلها هنگام اجرای سقفهای متعدد، توصیه میشود از این روش در ساختمانهای بلندمرتبه و تکرارپذیر استفاده شود.

این سیستم به طور معمول از شالوده بتنی، دیوارها و سقفهای بتنی اجرا شده در محل کارگاه، قابها یا پیشقابهای درها و پنجرهها که قبل از بتنریزی در دیوارها نصب میشود و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی کار گذاشته شده در دیوار و سقف، تشکیل میشود. در صورتی که نیاز به زیرزمین باشد، بهتر است از روش سقف و دیوار جداگانه متداول بتنی در زیرزمین استفاده شود و در صورت استفاده از قالب تونلی در ساخت زیرزمین، از فضای اضافی مورد نیاز برای اجرای این روش و حرکت قالبها برای توسعه زیرزمین در محوطه استفاده شود. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در این رابطه داشتید، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. چکشی – جک سقفی و کلیه تجهیزات قالب بندی بتن جهت مشاوره تماس بگیرید ۹۶ … برای اجرای کلیه قسمتها، قالبهای یکپارچه فلزی که در آن تمام پیشبینیهای لازم برای مسیرهای توزیع تأسیسات، نصب در و پنجره و غیره به عمل آمده است، طراحی و ساخته میشود.

در موقع ویبره کردن بتن باید انتهای ویبراتور تا حد پایین بتن پایین برد و حتی بتن ریخته شده قبلی را تا حداکثر ۲۰ سانتیمتر جک سقفی ویبره کرد. در واقع استفاده از آنها بسیار ساده بوده و دیگر نیازی نیست تا کاربر قالب را در اندارههای مورد نیاز برش بزند. 5- قالبهای فلزی به ابعاد مورد نیاز برای محل بازشوها در کف طبقات برای تعبیه تجهیزات بهداشتی مانند سرویس بهداشتی ایرانی و عبور لولههای تأسیسات مکانیکی تهیه و اجرا شود. از تفاوت های اصلی در تولید جک صلیبدار ایران با ساخت جک عراقی در گام رزوه آن است که رزوه جک عراق با گام 6 و رزوه جک های ایرانی گام 8 هستند. لازم به ذکر است که این حرکت باعث شد بتن افت تنشی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع که در اثر انقباض بتن حاصل می شود را تحمل کند.می توان اذعان داشت که اولین تجربه ی بتن پیش ساخته در ایران به حدود ۵۰ سال پیش بر می گردد. در سازههای بتنی متداول نقش تیرها و ستونها تحمل نیروهای قائم و نقش دیوارهای برشی، مقاومت در برابر بارهای جانبی است.

ابتدا بلوک ها را در گوشه و کنار و یا اطراف ان نصب کنید، سپس قالب را زده تا در برابر طرفین بلوک لب به لب شود.نحوه ساخت قالب بندی سقف دال بتنی چگونه است؟ این روش که نوعی تولید صنعتی ساختمان بتن مسلح محسوب میشود، با نامهای دیگری مانند ((سازه بتن آرمه با قاب پیوسته)) یا ((سازه بتن مسلح یکپارچه)) نیز شناخته میشود. سیستم باربر جانبی سازه نیز همان دیوارهای برشی بتن آرمه بوده که دارای شکلپذیری نسبتاً کمی هستند. به منظور کاهش حجم کانالهای تأسیساتی و بازشوهای سقف، در صورت استفاده از کولر آبی، این تجهیزات در بالکنها یا فضاهای مشابه در همان طبقه پیشبینی شوند. درنوع سازه بتنی درجا، قالببندی به کمک قالب فلزی و یا چوبی صورت میگیرد و سپس سیستم سقف که اغلب دال بتنی درجاست، بر روی آن اجرا میشود. قالب بتنی میز پرنده ساختار ساده ای دارد ، سر هم کردن و جمع کردن آن آسان بوده و قابل استفاده مجدد است. حال در این میان وسیله ای مورد نیاز است که به عنوان یک نگهدارنده در سقف مورد استفاده قرار بگیرد، این وسیله ی کاربردی جک سقفی نام دارد که در میان دیگر نگهدارنده ها بیشترین کاربرد را دارد و هم چنین باید بدانید که از این جک های سقفی به عنوان نگهدارنده ای موقت استفاده می شود، البته در این میان خود این جک های سقفی نیز دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام از این ها نیز در محلی مخصوص مورد استفاده قرار می گیرند.

اندازه دهانه تونلها، به منظور کنترل تنشها در سقف و نیز زیاد نشدن ضخامت دال بتنی سقف، بین 3 تا 5.5 متر توصیه میشود، عمق تونلها نیز حداکثر 6 متر توصیه میشود. ستونهای بتنی با مقطع Y شکل اغلب برای ساخت پایههای پل یا روگذر اجرا میشوند. این پیوستگی و یکنواختی سبب میشود که هنگام زلزله تشکیل لولاهای خمیری در اعضا و نواحی بحرانی سازه مانند اتصال دیوار به سقف یا اطراف بازشوها به تعویق افتد و سازه عملکرد مطلوبی نشان دهد، به گونهای که حتی انتظار رفتار ارتجاعی از قاب بتنی پیوسته در خلال حرکتهای نسبتاً قوی زمین، در صورت وجود یکپارچگی و توزیع تقريباً يكنواخت جرم و سختی، انتظاری دور از واقعیت نیست. اجرای سازه بتنی به روش قابهای پیوسته و یا قالب تونلی، از حدود 40 سال پیش در جهان متداول شده است و تاکنون مورد بازنگریهای فنی از سوی طراحان، مجریان، انبوهسازان و سازندگان قالب قرار گرفته و نسبت به زمان ابداع آن تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته است.

با توجه به وجود ضوابط مربوط به ضرورت رعایت تقارن نسبی در دیوارها در سیستم قاب بتنی پیوسته، این پیچش تا حد زیادی برطرف میشود. الف- سیستم نیمهتونلی: اجرای دیوار با قالب فلزی بالارونده و اجرای سقف با میز پرنده. در حین اجرای قالب تونل فرم، یک سازه تونل مانند که با بتنی که فضای خالی میان قالب های فلزی را پر می کند تشکیل می گردد که این سازه یک سازه یکپارچه می باشد. قالب پلاستیکی چند بار مصرف، نوعی قالب مدولار است که برای ساخت سازههای بتنی با شکلهای بسیار متغیر اما نسبتا ساده مورد استفاده قرار میگیرد.

در این روش تمام یا بخشی از فرایند ساخت میتواند به یک خط تولید مشابه یک کارخانه تبدیل شود. در صورت استقرار ساختمانها به صورت بلوکهای خطی و موازی هم، حداکثر پیشآمدگی یا تورفتگی در هر ردیف (به منظور سهولت حرکت جرثقیلها) 1.5 متر در نظر گرفته شود. در ساختمانهای حداکثر 4 طبقه، طراحی پلانها به نحوی باشد که قالبها از یک طرف و عمود بر جهت استقرار ساختمانها خارج شوند و در ساختمانهای بیش از 4 طبقه توصیه میشود پلانها به گونهای باشند که تعداد دیوارهای برشی در دو جهت عمود بر هم تقریباً یکسان باشند. داربست مثلثی به دلیل شکل خاص طراحی لبه ها، دارای مقاومت بالا و قابلیت اتصال ایمن با لوله داربستی زیرین می باشد ورق رویه این سکوها به صورت پانچ مشبک، به شکل فرو رفته و برجسته طراحی شده تا هم اصطکاک زیادی به هنگام تردد ایجاد نماید و هم از تجمع آلودگی و روغن و …

ضمناً با توجه به اینکه بتنهای فلزی، کاملاً عیب و ایرادهای بتنهای چوبی مانند سرعت در ساخت، نحوه قالب بندی و مواردی از این دست را رفع کرده است؛ بهترین انتخاب برای استفاده در سازههای مختلف است.ویژگیهای یک قالببندی مناسبهمانطورکه حتماً متوجه شدهاید، برای ساختوسازهای حرفهای حتماً باید از انواع قالببندیهای مناسب استفاده کرد تا نتایج حاصله دقیقاً همان چیزی باشد که مورد انتظار است. 2. مدیریت هزینه های شرکت هم میتواند قالب های تولید شده را با هزینه های سربار و اضافی خود را کنترل کند یا با همان هزینه ها تولید خود را افزایش دهد . این دیوارها میتوانند به صورت بتن درجا اجرا شوند و یا پیشساخته باشند.

به منظور جلوگیری از آسیب و یا انسداد لولههای برق هنگام بتنریزی، باید آنها را فقط به صورت عمودی در دیوارها اجرا کرده و ارتباطات افقی لولههای برق در کف انجام شود. همچنین یکی از مشکلات اساسی ساختمانهای معمول در برابر نیروهای جانبی، پیچش ایجاد شده در اثر عدم انطباق مرکز جرم و مرکز سختی در ساختمان یا عدم تقارن سیستم مقاوم در برابر نیروهای جانبی است. ویژگی مهم دیگر این سیستم امکان استفاده از ابزار، ماشینآلات و نیروی انسانی آموزش دیده برای افزایش سرعت اجرای کار، ارتقای کیفیت و استفاده بهینه از منابع است. پرشین مدولار فعالیت خود را از سال ۸۵ با تولید جک های سقفی و ملزومات قالب بندی و داربست های مدولار اسپیسر واتر استاپ و افزودنی های بتنی آغاز نموده و هم اکنون با در اختیار داشتن تجهیزات مناسب و منابع انسانی متخصص و کارامد قادر به طراحی مشاوره و تولید در زمینه انواع تجهیزات قالب بندی بتن می باشد.

در سیستم قاب بتنی پیوسته با توجه به مدولار بودن قالبها، بهترین اندازهها در پلان از نظر معماری، نزدیکترین آنها به ابعاد قالبهاست. در این بخش از سازه برتر دانلود پروژه سیستم بتنی قالب تونلی در ۳۰ صفحه تهیه شده که در ادامه بخشی از متن و فهرست آن را برای دانلود قرار داده ایم. همانطور که گفتیم، قالبهای بتنی انواع متنوعی دارند که هریک در شرایط و موقعیتهای خاص مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله مواردی است که میتوان از قالبهای فلزی استفاده کرد. رعایت حداقل مقاومت فشاری 25 مگاپاسکال (نمونه استوانهای) برای بتن سازهای و حداقل تنش 400 مگاپاسکال برای میلگردها الزامی است. مطابق با ضوابط و آیین نامههای موجود در خصوص سیستم قاب بتنی پیوسته، منظم بودن ساختمان در پلان و ارتفاع امری ضروری است و سطح مقطع اسمی دیوارهای سازهای در یک جهت باید حداقل 80٪ جهت دیگر باشد. با توجه به این که در این سیستمهای دیوارهای بتنی به عنوان سیستم باربر جانبی عمل میکنند، باید در مراحل طراحی معماری و سازه حتیالامکان اصل تقارن در سیستم سازهای ساختمان رعایت شود. برای اجرای ساختمان های قاب بتنی پیوسته از نوعی سیستم قالب بندی فلزی استفاده می شود که قالب ها با وجود بزرگ بودن، به سرعت بسته شده و با دقت در محل خود اجرا می شوند و علاوه بر آن دوام بیشترو کیفیت بهتری دارند.