روایتی از یک خبر | سئول در سودای ناتو

همچنین خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی امروز خبر داد که این کشور یک سامانه پدافند موشکی را با موفقیت آزمایش کرده و قرار است موشک های دوربرد این سامانه را تا سال 2026 به تولید انبوده برسانه و در سال 2027 نیز عملیات استقرار این سامانه را انجام دهد.

اهمیت موضوع

این نوع فعالیت ها از جانب سئول حاکی از آن است که کره جنوبی درحال حرکت در مسیر تقویت توان نظامی خود است و از آنجا که یکی از هم پیمانان آمریکا در منطقه به شمار می رود، تلاش خواهد کرد تا با خوش خدمتی به ناتو و حتی تامین بخشی از هزینه های سنگین این نهاد نظامی آمریکایی-غربی، خود را به این نهاد نزدیک تر کند شاید روزی لازم باشد که کره جنوبی در برابر تهدیدات احتمالی، به چتر حمایتی ناتو نیاز داشته باشد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد در پی افزایش نگرانی‌ها پیرامون آشفتگی‌های اقتصادی و سیاسی در حزب حاکم، میزان محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی با افت شدیدی روبرو شده است.

پیشینه

با وجودی که کره‌جنوبی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) نیست اما به عنوان کشور متحد به همراه ژاپن، استرالیا و نیوزیلند به این نشست این سازمان در ماه ژوئن که در اسپانیا برگزار شد دعوت شده بود.

کره جنوبی در اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان اولین کشور آسیایی به عضویت گروه سایبری ناتو پیوست. عضویت اخیر کره جنوبی در گروه دفاع سایبری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به معنای پیوستن به این سازمان (ناتو) نمی باشد.

روایتی از یک خبر | سئول در سودای ناتو

با توجه به اقدامات اخیر کره شمالی طی یک سال گذشته در شلیک موشک های بالستیک کوتاه برد و قاره پیما و احتمال انجام هفتمین آزمایش هسته ای، به رغم این که کره جنوبی بارها در رزمایش های مشترک با آمریکا و ژاپن شرکت کرده است اما تهدیدهای کره شمالی را جدی تر از آن تلقی می کند که تنها بر روی این دو کشور به عنوان متحد حساب کند. کره جنوبی تمایل بیشتری دارد تا سازمانی همچون ناتو را به عنوان پشتوانه داشته باشد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84950076/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%88

روایتی از یک خبر | سئول در سودای ناتو

در حاشیه اجلاس سران ناتو در مادرید طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ ژوئن (۷ تا ۹ تیر) ، نشستی سه جانبه بین رییس جمهوری کره‌جنوبی با جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن نیز برگزار شد.

در اوایل تیرماه سال جاری نیز، میزان محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی به ۳۲.۵ درصد کاهش یافت.

براساس اطلاعات این وزارتخانه « یون سون گو » که قرار است به عنوان رئیس این دفتر معرفی شود ، استوارنامه خود را به « ینس استولنبرگ » دبیرکل ناتو در بروکسل امروز سه شنبه تقدیم می کند و به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.

ناتو که به اهمیت افزایش یارگیری در میانه جنگ اوکراین پی برده است و کشورهایی مانند فنلاند و سوئد درخواست عضویت خود در ناتو را مطرح کردند.دانمارک نیز اخیرا در مسائل دفاعی اتحادیه اروپا همگام می شود. تحولات تازه ژئوپولتیکی در گسترش مرزهای ناتو در اروپا هشداری برای روسیه است. در همین راستا، حضور «فومیو کشیدا» نخست وزیر ژاپن و «یون سوک یئول» رئیس جمهوری کره جنوبی برای اولین بار به عنوان ناظران اجلاس ناتو در کنار استرالیا و نیوزیلند تهدیدی مشابه از گسترش مرزهای ناتو تا آسیا برای چین به حساب می آید.

کره جنوبی که اخیرا رزمایش های مشترکی دریایی و هوایی در ابعاد مختلف را با آمریکا به بهانه مقابله با تهدیدهای کره شمالی انجام داده است، در واقع با انجام این رزمایش ها بدنبال اثبات خوش خدمتی خود به ناتو و به رخ کشیدن ظرفیت های دفاعی و نظامی خود به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است.

ایجاد رد پای ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه می تواند باعث بر هم خورد توازن قدرت در این منطقه حساس و پرخطر از جهان شده و اصرار ناتو و غرب برای تقویت حضور خود در شرق، می تواند تبعات خطرناکی برای جهان بدنبال داشته باشد.

روایتی از یک خبر | سئول در سودای ناتو

به نظر می رسد مهم ترین هدف ناتو از این تحرکات، یار گیری از میان مهم ترین کشورهای آسیا-اقیانوسیه ، هرچند به صورت غیرعضو، برای این ائتلاف نظامی است و نکته اینجاست که ناتو در تلاش است تا در یارگیری آسیایی خود ، از میان کشورهایی انتخاب کند که هم پیمان چین یا روسیه نیستند تا از این طریق ابزارهای لازم را برای هرگونه رویارویی احتمالی با اژدهای زرد و روسیه در آینده در اختیار داشته باشد.

کره جنوبی تصمیم در تابستان سال جاری رسما تصمیم به ایجاد دفتر نمایندگی در مقر ناتو در بروکسل گرفت؛ درست زمان کوتاهی قبل از آن که « یون سوک یول » رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در اجلاس سران ناتو که اواخر تیر ماه امسال در اسپانیا برگزار شد، به مادرید سفر کرد.

روایتی از یک خبر | سئول در سودای ناتو

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد دفتر نمایندگی تازه تاسیس این کشور نزد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در بروکسل برای آغاز عملیات رسمی اش این هفته افتتاح می شود.

رییس جمهوری کره‌جنوبی همچنین بدنبال ایجاد «شبکه جامع امنیتی» با کشورهای عضو ناتو و گسترش راه‌های موثر برای پاسخگویی به تهدیدات امنیتی از جمله امنیت سایبری، تهدیدات فضایی و تغییرات آب و هوایی است.

یون در نخستین سفر خارجی خود از زمان رسیدن به ریاست جمهوری برای شرکت در اجلاس ناتو به مادرید سفر کرد. این سفر موجبات افزایش نارضایتی مردم کره جنوبی را فراهم کرد. مردم کره جنوبی به دلایل مختلف موافق همکاری کشورشان با ناتو نیستند زیرا بخوبی می دانند که ناتو یک سازمان نظامی است و همیشه بوی جنگ و باروت می دهد و ثانیا به خاطر اینکه حاضر نیستند مالیات هایی که می پردازند، صرف خرج و مخارج و هزینه های سنگین ناتو شود و مجبور شوند بجای کشورهای غربی عضو رسمی این نهاد نظامی، هزینه های آن را به دوش بکشند.

کره جنوبی در ماه ها و سال های اخیر در حوزه تامین و فروش برخی تجهیزات نظامی به برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو نیز فعال شده است . لهستان در تابستان امسال قراردادهای اولیه برای خرید جنگنده‌های تهاجمی سبک FA-۵۰، تانک‌های K۲ و هویتزر K۹ (نوعی سلاح توپخانه‌ای) ساخت کره‌جنوبی را با این کشور امضا کرد.

ارزیابی

وزارت امورخارجه کره جنوبی اعلام کرد این کشور همکاری و ارتباط خود را با ناتو رسمی خواهد کرد و فعالانه در فعالیت های مرتبط با این سازمان پیرامون مسائل مختلف به ویژه مسائل مربوط به دفاع سایبری و تغییرات اقلیمی شرکت خواهد کرد.

یکی از مهمترین دلایل کاهش میزان محبوبیت یون در نظرسنجی‌های صورت گرفته در کره جنوبی، تمرکز وی بر مسائل بین المللی از جمله توسعه همکاری با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بجای مسائل داخلی این کشور به شمار می آید.

به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، برای کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن زنگ خطری نواخته شد. رهبران این دو کشور دلایلی برای جدی گرفتن روسیه به عنوان تهدیدی برای کشورهای خود دارند. ژاپن با داشتن مرزهای دریایی با روسیه که محل مناقشه دراز مدتی برای دو کشور بر سر تمامیت ارضی و حق حاکمیت بوده و هست. این درحالی است که پشتیبانی تاریخی کرملین از کره شمالی، به عنوان تهدیدی بالقوه همواره برای سئول به شمار می‌رفته است.

از سوی دیگر از آنجا که تلاش برای مهار کره شمالی را نیز شاید بتوان در فهرست اهداف ناتو برای هم پیمانی با چند کشور شرق آسیا و اقیانوسیه نام برد، این موضوع برای کره جنوبی اهمیت بیشتری پیدا می کند.