تایوان: تقابل نظامی با چین قطعا گزینه مناسبی نیست

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «آساهی شیمبون» ژاپن، تسای، در سخنانی تصریح کرد: تهدیدهای چین برای اقدام نظامی علیه تایوان «مطلقا به عنوان یک گزینه مناسب به شمار نمی آید» و « فقط دو طرف را از یکدیگر دور تر می کند.»

بلافاصله پس از این سفر، چین سفیر آمریکا را احضار کرد و مراتب اعتراض پکن به اقدامات مداخله جویانه واشنگتن را در امور داخلی خود اعلام کرد.

تسای با اشاه به رزمایش های نظامی چین در اطراف منطقه تایوان که به ویژه بعد از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این منطقه و نادیده گرفتن هشدار های چین ، شدت یافته است، مدعی حاکمیت تایوان شد و گفت: می خواهم برای مقامات پکن کاملا روشن کنم که رویارویی مسلحانه مطلقا گزینه ای برای دو طرف نیست.

پکن که با سیاست «چین واحد» خود، تایوان را بخشی از چین می‌داند، برای نشان دادن خشم خود به دلیل سفر پلوسی به تایوان در ماه جاری میلادی، رزمایش‌های نظامی را در اطراف این جزیره برگزار کرده است.

در واکنش به این سخنان رئیس جمهوری تایوان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تاکید بر اینکه پکن خواستار اتحاد چین و تایوان از طریق صلح آمیز است، در عین حل گفت: چین هرگز اجازه تحرکات جدایی طلبانه برای ایجاد تایوان مستقل نخواهد داد.

تنش های پکن با واشنگتن بر سر تایوان در پی دیدار ماه اوت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از و رزمایش های گسترده ارتش چین در پیامد آن و همچنین تعهد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر دفاع از حکومت مردمسالاری این جزیره، اوج گرفته است.

آخرین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به تایوان سفر کرده بود، نوت گینگریچ بود که در سال ۱۹۹۷ به این جزیره رفت.

این حرفهای خانم تسای حاکی از نگرانی تایوان از تبعات سفر مداخله جویانه نانسی پلوسی و برخی دیگر مقامات آمریکایی به جزیره تایوان است؛ سفرهایی که مقامات چین هشدارهای جدی درباره تبعات آن داده اند.

تایوان جزیره‌ای در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84908540/%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7-%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA