بهره‌برداری دوگانه چین از نور خورشید؛ رونق کشاورزی و تولید انرژی پاک

پانل های پی وی، توانایی جلوگیری از رسیدن نور خورشید به زمین و کاهش تبخیر را دارند و در نتیجه به بازسازی اکولوژیکی کمک می کنند. به گفته ون، نرخ پوشش گیاهی در این منطقه از کمتر از ۳۰ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافته است.

در نتیجه، مناطق وسیعی از بیابان به آرامی سبز و به زمین‌های قابل کشت تبدیل می‌شوند، این کار به نفع کشاورزان محلی است که در نیروگاه‌های های خورشیدی مشغول کار می شوند و در عین حال به فعالیت‌های کشاورزی خود ادامه می‌دهند.

نیروگاه فتوولتائیک (PV) یکپارچه کشاورزی-سبک بائوفنگ در حال توسعه مدلی است که از منطقه بیابانی با مساحت ۱۶۰۰۰۰ مو (حدود ۱۰۶۶۷ هکتار) و آفتاب فراوان استفاده می‌کند و به طور همزمان رشد محصولات قابل دوام را می‌کند.

این پروژه به تعداد زیادی کارگر برای مراقبت از بوته های گوجه، چیدن میوه ها و تمیز کردن پانل های PV نیاز دارد.

سیستم دوگانه کشاورزی و انرژی سبز در منطقه خودمختار نینگ ژیا هویی، در شمال غربی چین ترویج می شود و محیط زیست و زندگی مردم محلی را متحول می کند.

در طول دهه گذشته و بیشتر، ضمن تسریع احیای پوشش گیاهی طبیعی و مهار بیابان زایی، نینگ ژیا به طور مداوم بهره وری استفاده جامع از منابع مختلف مانند زمین و انرژی خورشیدی را بهبود بخشیده است و توسعه هماهنگ تولید برق فتوولتائیک و احیای اکولوژیکی را محقق کرده است.
تولید سالانه ۱.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق سبز نه تنها مناطق اطراف را روشن می کند بلکه برق تولیدی به سایر نقاط کشور نیز منتقل می شود.

طی دهه گذشته و بیشتر، همزمان با تسریع احیای پوشش گیاهی طبیعی و مهار بیابان زایی، چین به طور مداوم بهره وری استفاده جامع از منابع مختلف مانند زمین و انرژی خورشیدی را بهبود بخشیده و توسعه هماهنگ تولید برق فتوولتائیک و احیای محیط زیست را محقق کرده است.

ون گفت: هر سال، این پروژه برای حدود ۱۰۰۰۰۰ کشاورز شغل موقت فراهم می کند و به هر خانوار کمک می کند تا ۴۰۰۰۰ یوان (حدود ۵۷۰۰ دلار آمریکا) در آمد کسب کند. برخی از کشاورزان پس از تسلط بر مهارت های فنی، مشاغل پایداری پیدا می کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری شین هوا، چینی ها در ابتکاری قابل توجه، با نصب صفحات خورشیدی تولید برق در مناطق وسیعی از بیابان های این کشور، علاوه بر تولید برق قابل توجه، توانسته اند در زیر سایه این صفحات خورشیدی که باعث کاهش تبخیر و هدر رفت آب می شود، صنعت کشاورزی را هم رونق بدهند و مصرف سوخت فسیلی را هم کاهش دهند.

«بای لو»، یکی از کارکنان شبکه ایالتی نینگ ژیا می‌گوید: در گذشته، اینجا همه زمین شن و ماسه کویری بود و ما نمی‌توانستیم روی آن رانندگی کنیم. باید در نزدیکی برج‌ها قدم می‌زدیم و پیاده در صحرا گشت می‌زدیم.

مجموعه دکل های انتقال فشار قوی بخشی از برنامه انتقال برق از غرب به شرق چین است و برج ها توسط پوشش گیاهی محافظت می شوند – عمدتاً چمن و درختچه ها که شن و ماسه را تثبیت می کند و آسیب های ناشی از بیابان را کاهش می دهد.

برای مقابله با چالش ها، این شرکت در سال ۲۰۱۲ کمپینی را برای تثبیت تپه های شنی در امتداد خطوط انتقال راه اندازی کرد و هزاران نفر از مردم محلی را برای کاشت نهال برای احیای پوشش گیاهی زیر برج ها استخدام کرد.

ون ژیژیو، معاون این شرکت گفت: ایستگاه ما سالانه ۱.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق پاک تولید می کند. ۵۵۷۰۰۰ تن زغال سنگ صرفه جویی می کند و انتشار دی اکسید کربن را نزدیک به ۱.۷ میلیون تن کاهش می دهد.

این نیروگاه بزرگ فتوولتائیک می تواند سالانه ۳.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق برای شرق چین تولید کند و در صورت بهره برداری کامل در سال آینده، انتشار دی اکسید کربن را ۳.۱ میلیون تن در سال کاهش دهد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84954440/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%82-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C