افغانستان نگرانی مشترک سه اجلاس مهم منطقه‌ای

امام علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز  در نشست با سران روسیه و کشورهای آسیای میانه از حضور شبه‌نظامیان و “نیروهای انتحاری” در مرزهای افغانستان ابراز نگرانی کرد. امامعلی رحمان گفت در افغانستان ده‌ها هزار “مجاهد” به شمول “بمب‌گذاران انتحاری” آموزش می‌بینند

پوتین گفت که روسیه خطرات مرتبط با این موضوع را درک می کند و بنابراین با رهبری طالبان (که در فدراسیون روسیه تروریستی شناخته شده و ممنوع است) تماس برقرار می کند.

پوتین  در ششمین اجلاس سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (CICA) در آستانه گفت: «البته برای عادی سازی اوضاع در افغانستان، لازم است مشترکاً رشد اقتصادی آن را ارتقا دهیم. “

پوتین خواستار پرداخت غرامت از سوی امریکا برای جنگ در افغانستان و رهایی دارایی های مردم این کشور شد”. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه تاکید کرد که وضعیت در افغانستان همچنان یکی از مهم ترین چالش های امنیتی جهانی است.

افغانستان نگرانی مشترک سه اجلاس مهم منطقه‌ای

افغانستان نگرانی مشترک سه اجلاس مهم منطقه‌ای

هفته گذشته نیز خانم زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد  تروریسم و ظهور گروه های تروریستی را یک تهدید جدی برای افغانستان، همسایگان این کشور، منطقه و جامعه بین المللی دانست.

تکرار نگرانی تاجیکستان از وضعیت امنیتی افغانستان

رحمان افزود:”ما شاهد گسترش فعالیت گروه‌های مختلف تروریستی و افراطی در افغانستان هستیم. ” وی گفت که بیش از ۱۲ گروه تروریستی در افغانستان حضور دارند.

پوتین افزود که برای بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان، مراجعه به سازمان همکاری شانگهای (SCO) و ساختارهای منطقه ای ضد تروریستی آن مفید خواهد بود. پوتین با صحبت از تروریسم، انفجار سفارت روسیه در کابل و مجموعه ای از “حملات تروریستی خونین مداوم” در افغانستان را یادآور شد.  پوتین تاکید کرد که جلوگیری از بازگشت جنگ داخلی در افغانستان به نفع کشورهای همسایه آن است.

افغانستان باثبات، منافع منطقه ای و جهانی را براورده خواهد کرد

پوتین تاکید کرد: “قبل از هر چیز، ما قویاً از امریکا می‌خواهیم که خسارات وارده به افغان‌ها در طول سال‌های اشغال را جبران کند و پول‌های مسدود شده غیرقانونی افغان‌ها را آزاد کند”.وی از این واقعیت ابراز تاسف کرد که افغانستان “یکی از مهم ترین چالش های امنیتی برای منطقه باقی مانده است. “

رئیس‌جمهور ازبکستان هم  در نشست سران سیکا که در آستانه برگزار شد، گفت که در بین مشکلات جاری بین‌المللی، موضوع حل و فصل افغانستان فراموش شده است.

شوکت میرضیایف در این نشست که سران بسیاری از کشورها حضور داشتند، پیشنهاد کرد یک گروه بین‌المللی مذاکره در مورد افغانستان ایجاد شود.

افغانستان نگرانی مشترک سه اجلاس مهم منطقه‌ای

چندی پیش سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، نسبت به تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه تروریست ها هشدار دادند که این اظهار نظر آنها، بلافاصله با واکنش سریع و مخالف مقامات طالبان مواجه شد.

آیت الله ابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی‌ در ششمین نشست سیکا در شهر آستانه قزاقستان، خواستار تشکیل حکومت فراگیر از طریق گفت‌وگوهای سیاسی در افغانستان شد. رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد در افغانستان گذر از چرخه معیوبِ ناامنی و بی‌ثباتی نیازمند عزمی جدی و برداشتن گام‌هایی عملی از طریق گفتگوهای سیاسی است که هدفِ آن تشکیلِ دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه‌های قومی و مذهبی این کشور و اجرای تعهدات بین‌المللی به ویژه تعهدات دوجانبه با همسایگان باشد.

افغانستان نگرانی مشترک سه اجلاس مهم منطقه‌ای

رییس جمهور تاجیکستان بار دیگر نسبت به امنیت سرحدات این کشور با افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

افغانستان نگرانی مشترک سه اجلاس مهم منطقه‌ای

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز به موضوع افغانستان اشاره کرد گفت: “در مرزهای ما” کانون تنش روشن و همچون آتش در زیر خاکستر است، در حالی که سرویس‌های اطلاعاتی غربی گروه‌های تروریستی را تغذیه می کنند و به این دلیل روسیه سطح لازم تماس‌ها را با طالبان حفظ می‌کند.

رئیسی افزود: شکست قاطعِ تروریست‌های تکفیری و پایان آنها در سوریه منجر به کوچ هدفمندِ آنها به سمت شرق شده است که امنیت مناطق مختلف ازجمله آسیای مرکزی را با خطر روبرو می‌سازد.

بسیاری از مقامات کشورهای مختلف جهان خواستار توجه جدی طالبان به موضوع مبارزه با تروریسم و مقابله با هرگونه رشد یا پناه گرفتن گروه های تروریستی در خاک افغانستان شده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا سه اجلاس مهم شامل «چارچوب کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA)»، «نشست کشورهای مستقل مشترک المنافع» و همچنین «سران آسیای مرکزی و روسیه» اواخر هفته گذشته در شهر آستانه برگزار شد که آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست سیکا حضور داشت.

خانم ارشادی در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع افغانستان، گزارش ها در مورد ظهور گروه های تروریستی مرتبط با داعش در افغانستان را نگران کننده خواند و تاکید کرد، مقامات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان باید متعهد به مبارزه با تروریسم، تضمین همه گام های مناسب برای حمایت از اماکن دیپلماتیک و کنسولی علیه هرگونه صدمه و جلوگیری از حملات به اماکن، ماموران دیپلماتیک و کارمندان کنسولی باشند. افغانستان نباید دیگر به محل امنی برای گروه های داعش و القاعده تبدیل گردد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84912479/%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D9%85%D9%87%D9%85-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%A7%DB%8C

وی گفت: “با گذشت بیش از ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا و ناتو و شکست سیاست های آنها، این کشور هنوز به طور مستقل قادر به حل مشکلات مربوط به تهدیدات تروریستی نیست. “

براساس گزارش روزنامه داون پاکستان، شهباز شریف نخست وزیر این کشور در ششمین نشست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماسازی در آسیا در قزاقستان عنوان کرد که افغانستان باثبات و موفق می تواند در جهت تامین منافع پاکستان و جامعه جهانی باشد.

رئیس‌جمهور روسیه خواستار لغو توقیف دارایی‌های افغانستان و جبران خسارات وارده در طول سال‌های اشغال از سوی امریکا شده است.

مرزهای جنوبی آسیای آتش زیر خاکستر