افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در نپال

به استناد گزارشهای خبری نپال با بیش از ۶۰۰۰ رودخانه می تواند به بستری مناسب برای امنیت انرژی در جنوب آسیا تبدیل شود.

نیروی برق نپال می تواند یک سوم مصرف انرژی های تجدید ناپذیر را به انرژی های تجدید پذیر تبدیل کند و در نتیجه حدود ۳.۵ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر جهان را تا سال ۲۰۴۰ کاهش دهد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84927310/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%BE%D8%A7%D9%84

افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در نپال

بنظر می‌رسد استفاده از انرژی های پاک برای تولید انرژی می تواند نقش مهمی را در کاهش گازهای گلخانه ای در میان کشورهای پرجمعیت از جمله بنگلادش ایفا کند.

در حال حاضر، جهان شاهد افزایش قابل توجه تولید منابع تجدیدپذیر از ۹۴۱ تراوات ساعت در سال ۱۹۶۵ به ۷۹۳۱ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری کاتماندو پست، در شرایط کنونی تغییرات اقلیمی سبب شده است حرکت جهانی به سمت انرژی های تجدیدپذیر شتاب بگیرد و توجه جهان به دو برابر شدن منابع انرژی تجدیدپذیر معطوف شده است.

نپال اکنون در تولید برق خودکفا شده است. این کشور در سال ۲۰۲۲ میلادی دست کم ۱۱۰۶۴ گیگاوات ساعت برق تولید کرده است که این رقم در مقایسه با رقم  ۴۲۵۸ گیگاوات ساعت در سال ۲۰۱۳ با جهش قابل توجهی روبرو شده است.

نپال همچنین اولین کشور در آسیای جنوبی است که در بورس انرژی هند شرکت می کند و قصد دارد تجارت خود را در اسیای جنوبی گسترش دهد.

نپال تصمیم دارد در بازه زمانی (۲۰۲۸-۲۰۱۸) برنامه ای موسوم به منابع آب و انرژی را اجرا کنند که هدف اصلی آن توسعه منابع انرژی است.

با افزایش تولید برق در نپال، بیش از ۹۳ درصد از جمعیت این کشور دسترسی مستقیم به برق را دارند. همچنین دولت نپال تصمیم دارد در بازه زمانی ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ میزان دسترسی به برق را به ۱۰۰ درصد برساند.

بر اساس این نقشه راه، تولید و استفاده از برق ترویج می شود. از دیگر سو نپال تصمیم دارد با فروش انرژی تولید، مصرف و درامد ملی را افزایش دهد.

امروزه ۱۴.۱ درصد از کل واردات نپال شامل محصولات نفتی است که می تواند به راحتی توسط برق جایگزین شود.

تولید برق از طریق انرژی‌های پاک می‌تواند نقش مهمی در تامین انرژی بعدی داشته باشد و منبعی مقرون به صرفه و تجدیدپذیر با اثرات زیست محیطی کمی به شمار آید.

در حال حاضر میزان تولید و صادرات انرژی در نپال با افزایش روبرو شده است. در حال حاضر مقامات نپال می کوشند مازاد انرژی را صرف جایگزین کردن شیوه های سنتی انجام دهد.